Fair Play en aanvragen VOG

Enige tijd geleden hebben we jullie geïnformeerd over Fair Play, zorgen voor een veilige sportomgeving. Een volgende stap in dit proces is het laten aanvragen van een VOG door vrijwilligers om de kans op grensoverschrijdend gedrag binnen de club te verkleinen. Je leest er hier meer over.

In de nieuwsbrief van juni 2023 en op de website van TC Hoogland ben je geïnformeerd over Fair Play: TC Hoogland wil een vereniging zijn waar iedereen welkom is en zich veilig voelt. Toch kan het gebeuren dat iemand dat anders ervaart. Dit is ongewenst gedrag en dat willen we stoppen. Er zijn verschillende vormen van ongewenst gedrag, waaronder pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, bedreiging en gewelddadig gedrag. Maar je kunt ook problemen ervaren waardoor je niet kunt zijn wie je bent, of je kunt je buitengesloten voelen.

Vertrouwenscontactpersonen
Frouke Vernhout-Mols en Judith Horst zijn de Vertrouwenscontactpersonen bij TCH.
Via het e-mailadres
vcp@tennisclubhoogland.nl kun je contact leggen met de VCP. Er wordt dan binnen 48 uur contact met je opgenomen.

Aanvragen VOG
Een volgende stap in dit proces is het laten aanvragen van een VOG door vrijwilligers van onze vereniging. Het is een van de maatregelen die het bestuur kan nemen om de kans op grensoverschrijdend gedrag binnen de club te verkleinen.

Uit een afgegeven VOG door het ministerie van Veiligheid en Justitie blijkt dat het gedrag uit het verleden van die persoon geen bezwaar oplevert voor het gevraagde doel, bijvoorbeeld het werken met minderjarigen bij onze vereniging.

Het vermindert de kans dat personen, die eerder in de fout zijn gegaan, een functie bij onze vereniging kunnen uitoefenen. Het biedt geen garanties, maar op deze manier kunnen we laten zien dat we de veiligheid van de leden, vrijwilligers en bezoekers serieus nemen.

Het bestuur bepaalt in overleg met de vertrouwenscontactpersonen welke vrijwilligers een VOG moeten overleggen. Alle trainers die via Heinerman bij TC Hoogland werkzaam zijn, zijn in het bezit van een VOG.

Hoe gaat het in zijn werk?
TC Hoogland is inmiddels toegelaten tot de Regeling Gratis VOG. Er zijn dus geen kosten verbonden aan het aanvragen van een VOG.

De secretaris van het bestuur zal elke vrijwilliger voor wie dit geldt, rechtstreeks informeren dat een VOG aangevraagd moet worden. Zij meldt deze vrijwilligers aan bij Justis van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. De vrijwilliger ontvangt een mail van Justis om dit in gang te zetten. Daarvoor is een DigiD noodzakelijk.

Verklaring Onderwerping Tuchtrecht (VOT)
Er zijn vrijwilligers die een VOG moeten aanvragen maar geen lid zijn van onze club. Hen zal worden gevraagd een VOT te ondertekenen, waarin zij verklaren zich te onderwerpen aan de beleidsregels van TC Hoogland en indien nodig het tuchtrecht van de KLNTB. Zij worden hierover rechtstreeks geïnformeerd.

Heb je hier nog vragen over dan kun je deze mailen naar: bestuur@tennisclubhoogland.nl